Wykład

O pozornie prostej zagadce

Coraz częściej w mediach społecznościowych spotykamy zagadki – rzekomo nie do rozwiązania przez większość z nas. Zwykle nie jest to prawda, jednak jedna z nich sprawiłaby kłopot niejednemu matematykowi. Dowiemy się dlaczego i w jaki sposób matematyka wyższa przychodzi nam z pomocą w rozwiązaniu tego problemu.

O humanistycznych aspektach matematyki

Często można usłyszeć: jestem humanistą i nie umiem matematyki. Kto to tak naprawdę  jest humanista? Czy rzeczywiście bycie humanistą  usprawiedliwia ignorancję matematyczną?  Nie chodzi tu o znajomość wzorów, czy twierdzeń,  ale o zrozumienie na przykład,  na czym polega praca matematyka. Czy matematyka i nauki humanistyczne wykluczają się wzajemnie? A może jednak w matematyce są elementy o charakterze humanistycznym i matematycy mogą być humanistami? Na wykładzie przyjrzymy się tym pytaniom proponując różnorodne przykłady.

Kolorowe kropki i kreski

Każdy punkt płaszczyzny pomalowano jednym z dwóch kolorów. Czy na tej płaszczyźnie musi istnieć odcinek o długości 1 i końcach tego samego koloru? Czy w każdej grupie pięciu osób musza być takie trzy, z których każde dwie się znają lub takie trzy, z których żadne dwie się nie znają? Okazuje się, ze od tego typu niezbyt trudnych zadań niedaleko jest do podobnie niegroźnie brzmiących, a znacznie ciekawszych problemów.