ODWOŁANE - O gołębnikach i panu Dirichlecie
UWAGA! W związku z komunikatem Rektora UMCS zajęcia zostają odwołane. W miarę możliwości zostaną one przeprowadzone w terminie późniejszym o czym będzięmy informować.
UWAGA! W związku z komunikatem Rektora UMCS zajęcia zostają odwołane. W miarę możliwości zostaną one przeprowadzone w terminie późniejszym o czym będzięmy informować.
UWAGA! W związku z komunikatem Rektora UMCS zajęcia zostają odwołane. W miarę możliwości zostaną one przeprowadzone w terminie późniejszym o czym będzięmy informować.
Tytuł oraz streszczenie wykładu zostaną podane w póżniejszym terminie. Rezerwacja miejsc na ten wykład nie jest wymagana.
Wszystkich znudzonych matematyką zapraszam na wykład pokazujący matematykę piękną i kolorową. Nasycimy oczy niezwykłymi obrazami zbiorów Julii i innych fraktali. Wybierzemy się na wycieczkę w głąb zbioru Mandelbrota, by zaobserwować zadziwiającą samopowtarzalność tego zbioru. Zobaczymy najprostsze konstrukcje zbiorów fraktalnych i na tej podstawie każdy z uczestników będzie mógł zaprojektować swój własny fraktal. Poznamy liczne obiekty w przyrodzie, które mają naturę fraktalną. Dowiemy się też do czego wykorzystuje fraktale współczesna nauka i technika.
Rezerwacja miejsc na ten wykład nie jest wymagana. Streszczenie zajęć zostanie podane wkrótce
Rezerwacja miejsc na ten wykład nie jest wymagana. Streszczenie zajęć zostanie podane wkrótce.
Na wykładzie zostaną omówione szeregi jako konstrukcje matematyczne pozwalające na uogólnienie dodawania dla nieskończonej ilości liczb. Zostanie również wypowiedziane twierdzenie Riemanna dla szeregów warunkowo zbieżnych razem ze szkicem dowodu.
Coraz częściej w mediach społecznościowych spotykamy zagadki – rzekomo nie do rozwiązania przez większość z nas. Zwykle nie jest to prawda, jednak jedna z nich sprawiłaby kłopot niejednemu matematykowi. Dowiemy się dlaczego i w jaki sposób matematyka wyższa przychodzi nam z pomocą w rozwiązaniu tego problemu.
Często można usłyszeć: jestem humanistą i nie umiem matematyki. Kto to tak naprawdę jest humanista? Czy rzeczywiście bycie humanistą usprawiedliwia ignorancję matematyczną? Nie chodzi tu o znajomość wzorów, czy twierdzeń, ale o zrozumienie na przykład, na czym polega praca matematyka. Czy matematyka i nauki humanistyczne wykluczają się wzajemnie? A może jednak w matematyce są elementy o charakterze humanistycznym i matematycy mogą być humanistami? Na wykładzie przyjrzymy się tym pytaniom proponując różnorodne przykłady.
Zaczniemy od pewnych nierówności algebraicznych, które — jak się okaże — da się rozwiązać geometrycznie. Następnie z dwóch wymiarów ruszymy w trzy i na tym się nie skończy, powędrujemy tez w wymiar czwarty, a nawet n-ty.
Przedstawię kilka zadań i zagadek matematycznych typu ile co najmniej potrzeba?, w których pierwsze przychodzące na ogół do głowy rozwiązanie wbrew pozorom nie jest wcale najlepsze — da się szybciej, wystarczy mniej, można lepiej.