Szkoła podstawowa, klasa 7 – 8

O humanistycznych aspektach matematyki

Często można usłyszeć: jestem humanistą i nie umiem matematyki. Kto to tak naprawdę  jest humanista? Czy rzeczywiście bycie humanistą  usprawiedliwia ignorancję matematyczną?  Nie chodzi tu o znajomość wzorów, czy twierdzeń,  ale o zrozumienie na przykład,  na czym polega praca matematyka. Czy matematyka i nauki humanistyczne wykluczają się wzajemnie? A może jednak w matematyce są elementy o charakterze humanistycznym i matematycy mogą być humanistami? Na wykładzie przyjrzymy się tym pytaniom proponując różnorodne przykłady.

Magiczne kostki Rubika

W trakcie prezentacji omówione zostaną matematyczne aspekty kostek Rubika, związane z nimi ciekawostki i ich odmiany. Rozpoczniemy od zdefiniowania i zaprezentowania klasycznej kostki. W kolejnej części omówimy liczbę jej ustawień i problem minimalnej liczby ruchów koniecznej do rozwiązania. Dalej zaprezentujemy rekordy w układaniu na czas kostki. Główną częścią prezentacji będą odmiany kostek Rubika. Na zakończenie młodzież będzie miała okazję do układania/pomieszania kostek.